Utolsó előtti vacsora
Juhász Kata Társulat vacsora performansz újcirkusz előadása

Juhász Kata Társulat – Fotó: Lóky Tamás

 

Az Utolsó előtti vacsora eltér a színházfogyasztásnak attól a hagyományától, ahol a közönség tagjai külön-külön költik el aznapi szellemi táplálékukat, majd idegenként távoznak. Ebben a tekintetben közelebb áll a performanszhoz, mivel az itt-és-most-ban gyökerezik, és a közös élmények megélésére kíván rávilágítani nem csak színházi eszközökkel.

Az Utolsó előtti vacsora egy olyan világot teremt, aminek még nincs megpecsételve a sorsa. A cirkusz műfajához közelít a tekintetben is, hogy a szabadság képzetét kelti: túlmerészkedik a célszerűségen. A képzelet burjánzásában gyökerezik, mint a lakoma, amelyet együtt fogyasztanak el az alkotók és a nézők.

Az est menüjét, Kereszty Gábor (Két Szerecsen, Fleischer Restobar, Bartók-reggel.délben.este. GoodBar) álmodta meg és készíti el. A gasztronómia, és a tánc önálló kifejezési mód, amelyek ezúttal találkoznak, hogy közös élményt nyújtsanak az est vendégeinek. Mindkettő világnyelv, amit a világ bármely pontján értenek, „beszélnek”. A menüsor összeállítása által a gasztro-kultúra kiterjesztése történik a kulináris ingereken túl az előadást meghatározó szimbólumok irányába, amelyek kulcsszerepet játszanak a kortárs cirkuszi és táncelemekkel tűzdelt produkció létrehozásában. Sosem látott, koreografált, egyedi szertartás épül a vacsora elfogyasztása köré.
A hétköznapokban kiaknázatlan, szürreális lehetőségek öltenek testet: színházi előadás születik többnyire nonverbális eszközök használatával. Mindeközben teret kapnak a vendégek megnyilvánulásai, akik akár verbálisan, akár saját mozdulataikkal reflektálnak az előadásra, megmutatva így az alkalmi asztalközösségüknek személyiségük egyes aspektusait.
A performansz lényege az, ahogyan az ételsor terítékre és elfogyasztásra kerül, ahogyan az est vendégei kapcsolatba kerülnek egymással, ahogyan a nézők az est szerves részévé válnak, és mindaz, amit az előadás után élményként magukkal visznek.

Az előadás asztalokhoz ültetett vacsora formájában zajlik. A performansz végén mindenkit maradásra, élmény feldolgozásra, beszélgetésre bátorít a produkció.

Előadók: Déri András, Engelmann András, Hován Marcell, Juhász Kata, Kudlák Eszti, Markó Fruzsina

Koncepció: Lóky Tamás
Koreográfia: Juhász Kata
Gasztronómia: Kereszty Gábor

Bemutató: 2024. február 28. – 19:00
További előadás: 2024. február 29. – 19:00
Helyszín: Soul Stage – Budapest, Erzsébet krt. 58. II. em. 11.

Támogatók: NKA Színházi Kollégium, Emberi Erőforrás Támogatáskezelő, KIM

 

MENÜSOR

 

WELCOME: Kovászolt kenyér, marinált lazac, borecetben marinált hagymakarikák, bor
Utalás az Utolsó Vacsorára: KRISZTUS TESTE ÉS VÉRE (hal, kenyér, bor hármasa) – a kenyér ropogóssága, a lazac szinte krémes textúrája, ahogy mintegy úszik a marinált, olajos lében, a savanyított hagymaszeletek roppanósságával a tökéketes harmóniát jelenti. Mindezeknek kiegészítése és egyben feloldása a vörösbor, ami eltérően a halakhoz kínált fehérboroktól, itt Krisztus véreként, a testes ízvilágot jeleníti meg.

ELSŐ FOGÁS: Száznapos tojás, chilis, mézes limeszósszal, újhagymával
TOJÁS, a mindenség kiindulópontja, a teremtésmítoszok alapja – az elsőre furcsa kinézetű fekete, leginkább főtt tojásra hasonlító, de zselés állagú fehérje, és a nagyon kellemes, krémes sárgája (szintén fekete) mindezek ellenére nem tolakodó ízű, nem túl markáns zamatú étel. A chilis, de nem erős mézes limeszósz harmonikus, pikáns kiegészítője ennek a fogásnak, ahol az újhagyma roppanós zöldje a lágy tojás állagot és a szósz selymességét teszi karakteresebb közös textúrává.

MÁSODIK FOGÁS: Vietnámi rizstészta saláta
TÉSZTA, avagy a hosszú élet titka – a saláta, mint egy közös, nagy olvasztótégelye mindazoknak az alapanyagoknak, amelyek külön-külön is varázslatosak, de mégis az összhatás tökéletességét együtt prezentálják, mint az életet magát, a hosszú élet jelképeként. A rizstészta natúrsága, a roppanós, csíkokra vágott zöldségek finom egyszerűsége, az üdítően friss koriander és bazsalikomlevelek a szánkban felrobbanó aromája, a frissítő gyömbér különlegessége, a pikáns chili paprika karikák egysége, a szója- hal- és osztrigaszósz, valamint szezámolaj fűszerekként történő visszafogott használata, végül a pirított földimogyoró darabok mind-mind a tökéletes összhatást szolgálják.

HARAMDIK FOGÁS: Füstölt, sült padlizsán, gyömbéres labneh ágyon, gránátalma gyöngyökkel és citromhéjjal
PADLIZSÁN és GRÁNÁTALMA, azaz a SZERELEM és az ÉRZÉKISÉG jelképe – a langyos sült padlizsán rostos, gyengéden ízes állaga, ahogy megpihen a hideg labneh-n, vagyis a levantei konyha egyik jellegzetes joghurt alapú krémsajtján, együtt adják ki azt a puha, krémes összhatást, amit a gránátalma savanykás, sötétvörös roppanós gyöngyei ellensúlyoznak. A vörös, a fehér, a vér, a test, a padlizsán és a gránátalma, vagyis az érzékiség és a szerelem megjelenítése ez a fogás.

NEGYEDIK FOGÁS: Beluga lencse, mangalicasonka, sült, karamellizált hokkaido tök
LENCSE, PÉNZ és SZERENCSE hármasa – a kisszemű fekete beluga lencse, mint apró kaviárszemek, az enyhén diós aromájukkal teszik különlegessé a negyedik fogást. De mindezt tovább tudjuk fokozni! A mangalicasonka nemes egyszerűsége és füstölt aromája csodásan passzol a lencse feketén ragyogó krémességéhez és a sült sütőtök édesre karamellizálódott zamatához. Mindez megmutatva a lencse, a pénz és a szerencse nyerő hármasát.

ÖTÖDIK FOGÁS: Almás, fahéjas morzsa süti
ALMA, vagyis a TUDÁS/BŰN/BŰNBEESÉS és a MORZSA, mint a feltámadás jelképei – egy almás pite töltelékének puha krémessége, az apró zöldalma kockák harsogó állaga, az édes morzsatészta ropogóssága és a karamell édes folyama koronázza meg az Utolsó előtti vacsora menüsorát. Bűnbeesünk. Ne tiltakozzunk. Nem érdemes.

(A fenti egy tervezett menüsor. A változtatás jogát fenntartjuk!)